25 September: Werkconferentie Gelderse professionaliseringsagenda bij Helicon in Velp
Op 25 september waren Henk en ik bij de leer- en deelsessie bij
Helicon in Velp. Hieronder vind je de presentatie van Dick:
Enkele opmerkingen:
“Uitdagingen”:
-
Matige resultaten op de rekenexamens
-
Weinig gemotiveerde studenten
-
Studenten vinden de lessen saai
-
Weinig interactie tussen studenten
-
Gepersonaliseerd leren maar gedeeltelijk
doorgevoerd (individuele leerroute)
-
Weinig relatie met de beroepspraktijk (gemengde
klassen!)
Ideaalbeeld
-
Leeropbrengst van een les duidelijk in beeld voor docent en studenten
-
Studenten werken samen, leggen de oplossingen
aan elkaar uit
-
Studenten zien hoe belangrijk rekenen is voor de
beroepspraktijk
-
Goede resultaten op het examen
Wat kan ICT voor ons betekenen?
-
Goed en duidelijk inzicht in leerwinst
-
Tools, apps en games gebruiken die helpen om
studenten actief met de lesstof bezig te laten zijn.
-
ICT helpt ons bij het samenstellen van groepjes
van hetzelfde of juist verschillend niveau.
Wat gaan we doen?
ü
In gesprek met collega’s en studenten om het
probleem en de oplossing helderder te krijgen.
ü
Vragen of er van elke locatie een docent met ons
mee wil denken.
ü
Eigen lessen veranderen en deze ervaringen
delen.
ü
Op bezoek bij collega’s om ervaringen met goede
tools, apps en games te zien en te delen.
ü
Overzicht samenstellen van de meest geschikte
tools, apps en games. (Testen).
ü
Blog bijhouden over LLICT bij Zone.college.
Het is nadrukkelijk de bedoeling dat onze bevindingen ook nuttig zijn voor andere (vak)lessen en dat meer collega's aan de slag kunnen gaan met de betere tools, apps en games.
Het is nadrukkelijk de bedoeling dat onze bevindingen ook nuttig zijn voor andere (vak)lessen en dat meer collega's aan de slag kunnen gaan met de betere tools, apps en games.
Enkele opmerkingen:
- Altijd goed om te vertellen waar je mee
bezig bent; dat er dan collega’s naar je toe komen om daar vragen over te
stellen. Aan te geven dat ze met iets vergelijkbaars bezig zijn.
- Ik kreeg veel vragen over reflectie. Het
is echt een onderwerp waar andere scholen veel mee bezig zijn.
- Zo vertelde iemand mij dat ze nu bezig
zijn om te werken in projecten van 4 -5 weken. Dat vond zij nog erg lang. Ging
deels over mode. En dan moest je zorgen dat taal en rekenen daar in
geïntegreerd waren.
- Heb contact gelegd met docenten van
Aventus, waar ze bezig zijn om een robot in te zetten tegen faalangst.
Robot
als maatje tegen faalangst bij Aventus Apeldoorn - De Stentor
- Marc van ROC Nijmegen had een opmerking
over studenten vrachtwagenchauffeur die moeten berekenen hoeveel verschillende
pallets in de vrachtwagen passen. Daar zijn ze wel voor te porren, maar veel
andere onderdelen van rekenen boeit ze helemaal niet. Zou je ze misschien ook
niet mee lastig moeten vallen. Behalve dan vanuit het oogpunt dat ze mogelijk
ook wel in andere baan terecht komen.
Designteam rekenen
Reacties
Een reactie posten