25 September: Werkconferentie Gelderse professionaliseringsagenda bij Helicon in Velp



Op 25 september waren Henk en ik bij de leer- en deelsessie bij Helicon in Velp. Hieronder vind je de presentatie van Dick:


“Uitdagingen”:
-          Matige resultaten op de rekenexamens
-          Weinig gemotiveerde studenten
-          Studenten vinden de lessen saai
-          Weinig interactie tussen studenten
-          Gepersonaliseerd leren maar gedeeltelijk doorgevoerd (individuele leerroute)
-          Weinig relatie met de beroepspraktijk (gemengde klassen!)

Ideaalbeeld
-          Leeropbrengst van een les duidelijk in beeld voor docent en studenten
-          Studenten werken samen, leggen de oplossingen aan elkaar uit
-          Studenten zien hoe belangrijk rekenen is voor de beroepspraktijk
-          Goede resultaten op het examen

Wat kan ICT voor ons betekenen?
-          Goed en duidelijk inzicht in leerwinst
-          Tools, apps en games gebruiken die helpen om studenten actief met de lesstof bezig te laten zijn.
-          ICT helpt ons bij het samenstellen van groepjes van hetzelfde of juist verschillend niveau.

Wat gaan we doen?
ü  In gesprek met collega’s en studenten om het probleem en de oplossing helderder te krijgen.
ü  Vragen of er van elke locatie een docent met ons mee wil denken.
ü  Eigen lessen veranderen en deze ervaringen delen.
ü  Op bezoek bij collega’s om ervaringen met goede tools, apps en games te zien en te delen.
ü  Overzicht samenstellen van de meest geschikte tools, apps en games. (Testen).

ü  Blog bijhouden over LLICT bij Zone.college.

Het is nadrukkelijk de bedoeling dat onze bevindingen ook nuttig zijn voor andere (vak)lessen en dat meer collega's aan de slag kunnen gaan met de betere tools, apps en games.



Enkele opmerkingen:
-          Altijd goed om te vertellen waar je mee bezig bent; dat er dan collega’s naar je toe komen om daar vragen over te stellen. Aan te geven dat ze met iets vergelijkbaars bezig zijn.
-          Ik kreeg veel vragen over reflectie. Het is echt een onderwerp waar andere scholen veel mee bezig zijn.
-          Zo vertelde iemand mij dat ze nu bezig zijn om te werken in projecten van 4 -5 weken. Dat vond zij nog erg lang. Ging deels over mode. En dan moest je zorgen dat taal en rekenen daar in geïntegreerd waren.
-          Heb contact gelegd met docenten van Aventus, waar ze bezig zijn om een robot in te zetten tegen faalangst.

Robot als maatje tegen faalangst bij Aventus Apeldoorn - De Stentor

-          Marc van ROC Nijmegen had een opmerking over studenten vrachtwagenchauffeur die moeten berekenen hoeveel verschillende pallets in de vrachtwagen passen. Daar zijn ze wel voor te porren, maar veel andere onderdelen van rekenen boeit ze helemaal niet. Zou je ze misschien ook niet mee lastig moeten vallen. Behalve dan vanuit het oogpunt dat ze mogelijk ook wel in andere baan terecht komen.

Designteam rekenen

Reacties

Populaire posts van deze blog

Eerste ervaringen met Nearpod

Collega Jeroen maakt in zijn rekenlessen vaak gebruik van Gynzy.

Escape Room bij de rekenles op Aventus Apeldoorn