Rekenles met Nearpod
Rekenles met Nearpod
Deze week heb ik weer met Nearpod gewerkt in de rekenles.
Het verliep prima. Ik laat de studenten werken in teams van twee personen.
- Studenten zijn actief met de vragen bezig.
- Er wordt samengewerkt om de sommen op te lossen.
- Studenten proberen aan elkaar uit te leggen hoe ze tot een antwoord komen.
- Ik heb overzicht over de vorderingen.
- Ik kan door de klas lopen en de studenten verder helpen als ze er niet uit komen.
- Ik kan studenten voor het bord vragen om de som aan de anderen uit te leggen.
- Na afloop van de les heb ik een overzicht van de antwoorden die de verschillende teams hebben gegeven. Ik kan daar nog even in de volgende les op terug komen.
Een student werkt de som op het bord uit tijdens een reken les met Nearpod |
Prinstscreen van Post Session Report van Nearpod die je na de les kunt bekijken |
Sinds vorige week mag ik werken met de betaalde schoollicentie. Twee dingen die me daarbij opvallen:
1. Ik kan nu ook Student-Paced werken. Voorheen kon ik alleen Live-Lesson aanklikken. Student-Paced wil zeggen: de student kan de vragen op zijn eigen tempo maken en hoeft niet te wachten tot de docent de volgende vraag laat verschijnen.
2. Via Explore kan ik nu naar de School Library. Daar krijg ik een overzicht van de lessen van de collega's bij Zone.college.
Het lukt echter nog steeds niet om lessen te vinden via zoektermen als 'Rekenen', 'Verhoudingen' of 'Meten', ook mijn eigen lessen niet die ik met een andere mailadres met de gratisversie heb gemaakt.
Het delen van Nearpodlessen lukt niet via deze blog of via een Wikiwijs. Dan kan je wel de plaatjes afspelen, maar je krijgt geen overzicht van de activiteiten van de studenten.
Ik zie op dit moment twee mogelijkheden voor het delen van de lessen:
1. Via de School Library. Maar die is alleen zichtbaar voor de collega's die gebruik maken van de betaalde versie.
2. Via de mail. Je klikt op Share en zorgt dat het vinkje bij Share an editable copy aanstaat. De ontvanger van de mail kan de les dan opnemen in zijn Library. Een volgende stap kan dan zijn dat je de les toevoegt aan de School Library.
Opmerking op 5 februari '19:
Nadeel van Student-Paced is dat het voor een aantal studenten te langzaam gaat. Als je dan werkt met Open Ended Questions, dan kan het zijn dat studenten flauwe kreten op het scherm laten verschijnen.
Reacties
Een reactie posten