Geconcentreerd werken gebeurt niet vanzelf. Er is veel ruis
die afleidt, maar vooral de eigen hersenen blijken te hunkeren naar prikkels,
als een junk die maar niet genoeg kan krijgen.
Vandaag heb ik bekeken of Nearpod een handige app zou kunnen zijn voor het vak rekenen bij ons op school. Ik heb daarover contact gehad met H van Schie, die een heel uitgebreide blog heeft over ICT en onderwijs: ict-idee.blogspot.com/ Ik heb hem gevraagd of ik met behulp van Nearpod mijn lessen makkelijk kan delen met mijn collega's. Dit is (een deel van) zijn antwoord: Het zal niet meevallen om met een juiste zoekopdracht bij jouw lessen uit te komen. Maar wat je wel kunt doen is om op jouw site een link aan te brengen naar de lessen. Ook is het mogelijk om de lessen op de site te embedden. Bedenk wel dat deze mogelijkheden bij de gratis versie van Nearpod slechts 30 dagen geldig is. Hieronder een poging om te kijken of het werkt. Ik heb indertijd een lesje gemaakt over Meten en meetkunde: meten in huis. Hierbij de link: Nearpod 2F Meetkunde Les 8 Meten in huis Helaas kan ik nu met de pin nog niet uit de voeten. Ik zie bij het internetadres...
Jeroen is docent rekenen op het vmbo in Almelo. Hij maakt gebruik van Gynzy in combinatie met een Digibord. Jeroen vindt dat het Digibord veel meerwaarde heeft. Als je woorden en cijfers schrijft, dan heb je al gauw meer aandacht dan dat je de tekst in een keer laat verschijnen met een Powerpoint. Gynzy is goed te gebruiken om lesmaterialen met andere collega's te delen. Jeroen raadt overigens aan om het beeldschermgebruik bij rekenen omlaag te brengen. De leerlingen zitten met de lesmethodes Deviant en Rekenblokken al vaak genoeg achter het beeldscherm. Website gynzy.com/ Verschillende mapjes in Gynzy die klaar staan om gedeeld te worden. Naar aanleiding van het gesprek met Jeroen besluit ik om Gynzy even te laten liggen. Ik meen dat Gynzy vooral werkt in combinatie met een Digibord en dat het verder bedoeld is voor het lager onderwijs en voor iPadlessen.
De opdrachten zitten verstopt in metalen snoepkokertjes. Op vrijdagmiddag 25 januari mocht ik aanwezig zijn bij de rekenles van collega Joas van Aventus. 17 Studenten waren bezig met een Escape Room . Het gaat om een opdracht die speelt in het magazijn van een groothandel. Het is de bedoeling dat de studenten 4 rekensommen oplossen. Elke opgeloste rekensom geeft de code voor een nieuwe som. Uiteindelijk kunnen de studenten een koffer open maken. Als dat ook lukt, dan mogen de studenten de les verlaten. Het was leuk om te zien hoe relaxed Joas met de studenten om ging. Hij was steeds in de weer om studenten, die vast liepen, weer verder te helpen. Niet alle studenten waren actief met de opdrachten bezig, maar bij sommigen was de inzet duidelijk hoger dan bij een normale rekenles. Opmerkingen: Ø De opdrachten over het magazijn van een groothandel sloten goed aan bij de belevingswereld van de studenten. Ø Er moest behoorlijk veel gerekend worden om alle...
Reacties
Een reactie posten